Naujamiestis: istorinės gatvelės duobės ir balos liks tik padavimuose

Mažutėlė Naujamiesčio gatvė, iki šiol garsėjusi savo duobėmis ir balomis, netrukus turėtų atgauti savo istorinį vaizdą. Savivaldybės puslapyje paskelbtuose projektiniuose siūlymuose apie Amatų gatvės atnaujimą rašoma, kad bus siekiama atkurti kadaise čia buvusį (o kai kur po purvo sluoksniu iki šiol esantį) akmeninį grindinį. 

Tačiau iš pradžių – šiek tiek istorijos, su kuria galima susipažinti tuose pačiuose prejektiniuose siūlymuose. 

Amatų g. yra skersinė kvartalo gatvė, jungianti Naugarduko ir Švitrigailos gatves. Seniausia šios teritorijos gatvė – Naugarduko g., egzistavusi jau XIX a. pradžioje, tai buvo senasis pašto kelias iš Trakų. Švitrigailos g. pravesta XIX a. pb. – XX a. pr. vykdant 1875 m. planą, lygiagrečiai Mindaugo ir Algirdo gatvėms.

Gatvė kirto visą Naujamiestį, pirmasis pavadinimas - Orenburgo g., tarpukariu vadinosi Rydzo Smyglego. Derantis su sklypų savininkais dėl kompensacijų, gatvė buvo atidarinėjama atkarpomis, o galutinai atidaryta 1902-1906 m., nugriovus kai kuriuos pastatus ir tvoras.

amatu

Amatų gatvelės balos greitai liks istorija. Foto: Julius Baliutavičius/1323.lt

Amatų g. anksčiau buvo tiesiog skerstgatvis, XIX a. neturėjo pavadinimo, o XX a. pr. buvo pavadintas Orenburgo skersgatviu. Kadangi skersgatvis nebuvo įtrauktas į 1875 m. planą, buvo ruošiamasi jį visai uždaryti, bet tam pasipriešino gyventojai, kurie 1900 ir 1903 m. kreipėsi į Vilniaus gubernatorių su prašymu konfirmuoti skersgatvį ir suteikti jam pavadinimą, nes jis egzistuoja nuo neatmenamų laikų, o savininkai planuoja statytis čia naujus namus.

Miesto valdžia neskubėjo spręsti šio klausimo, 1908 m. po pakartotinio gyventojų prašymo, valdžia davė sutikimą palikti skerstgavį, tik su sąlyga kad skersgatvis bus praplatintas sklypų savininkų sąskaita. Grindinys Amatų gatvėje galėjo būti įrengtas ~1911-1915 m.

Šiuo metu Amatų gatvės fizinė būklė labai bloga, per 100 metų gatvė nebuvo kapitaliai remontuota, duobės fragmentiškai užpiltos žvyro skalda; užaugo purvo sąnašų sluoksnis, kuris uždengė akmenų grindinį. 

Dvipusio eismo gatvė (jos ilgis - 220 metrų) projektuojama 5 m pločio važiuojamosios dalies, todėl įvertinant universalaus dizaino principus ir siekiant atkurti lauko akmenų trasą, centrinė 3 m pločio važiuojamosios dalies danga numatoma iš lauko akmenų grindinio, perklojant autentiškus esamus akmenis. Likusią važiuojamąją dalį numatoma įrengti iš retro stiliaus betono trinkelių (imituojančių grindinį).

O ČIA rasite fotoreportažą iš Amatų gatvelės.