Pribloškianti Lietuvo banko mega rekonstrukcija: pasirinktas seifo įvaizdis

Žirmūnai gyvena laukimu – savivaldybės puslapyje paskelbti architektų grupės „Cloud architektai” parengti Lietuvos banko, esančio Žirmūnų g.151 rekonstrukcijos projektiniai pasiūlymai. 

Projektuojant naująjį Lietuvos banko kompleksą iš esmės atsižvelgiama į pakitusią urbanistinę situaciją. Lietuvos banko kompleksas buvo projektuotas etapais 1983 -1997 metais – po paskutinės rekonstrukcijos greta iškilo 9a aukštų daugiabutis gyvenamasis namas Žirmūnų g. 70C. Numatant naująją Lietuvos banko administracinio pastato vietą atsižvelgta, kad aukštuminė pastato dalis darniau įsilietų į esamą bei būsimą kontekstą, užstačius detaliajame plane numatytą Kareivių g., Žirmūnų g. kampą 4-6 aukštų komerciniu pastatu. Dėl šių priežasčių nauja pastato lokacija pasirenkama labiau atsitraukiant Šiaurės kryptimi tolstant nuo Žirmūnų g. 70C esančio devynių aukštų pastato, bei artėjant prie Žirmūnų gatvės, taip užtikrinant geresnį pastato matomumą įgyvendinus detaliajame plane numatytą užstatymą, rašoma projektiniuose pasiūlymuose. 

 

Komplekso rekonstrukciją galima drąsiai vadinti megaprojektu: Lietuvos bankas pasikeis neatpažįstamai. Projekto skaičiai iškalbingi: 1.7 hektaro plote išsidėstysiančio komplekso bendras plotas sieks 31246 kv.m. (bendras požeminis plotas – 13387 kv.m., antžeminis – 17859 kv.m.). Pagrindinis pastatas numatomas devynių aukštų ir 35 metrų aukščio. 

Pagrindinė pastato idėja – lengvas, tarsi sklendžiantis ore, kubas virš žalios kalvos. Pagrindiniai patekimai į pastatą projektuojami tarsi įpjovos reljefe, likusią dalį pirmo aukšto uždengiant želdintu stogu, taip įvertinant reikalavimą, kad penktasis fasadas puikiai matomas iš aplinkinių 9-12 aukštų pastatų. Pagrindiniam tūriui unikalumo suteikia du aspektai – išskirtinė atriumo erdvė, kurios vidinių erdvių medžiagiškumas (gelsva medžio spalva) ir forma tarsi sukuria aukso luitų iliuziją, pasiūlymuose rašo projekto autoriai. - Taip pat siekiant sustiprinti banko, kaip saugyklos, seifo įvaizdį – stengiamės antro – šaltojo fasado, konstrukciją ne maskuoti, bet atvirkščiai, aiškiai eksponuoti iškeliant ją į pastato išorę. Stiklas dekoruojamas švelniu šilkografijos raštu, dar labiau paryškinant pastato – mechanizmo iliuziją. Naktinis fasadų apšvietimas sprendžiamas panaudojant minėtas aliuminio konstrukcijas, suteikiant pastatui dar didesnį monumentalumo įvaizdį.

bankas1

 Lietuvos bankas. „Cloud architektai” vizualizacija.

Pastatas susideda iš keturių esminių funkcinių zonų: 1. Viešos erdvės, apimančios vestibiulį, konferencijų centrą. 2. Administracinę – 7 aukštų aukštuminę pastato dalį. 3. Cokolinio - pirmo aukšto dalis, skirta banko funkcinei veiklai. 4. Automobilių saugykla. Cokolinio aukšto sprendiniai iš esmės atitinka keliamus reikalavimus. Todėl darbuotojų pagrindinis patekimas, tiek automobiliu, tiek viešuoju transportu ar kitais būdais organizuojamas iš pietinės komplekso pusės, lankytojų iš pietinės taip pat.

bankas2

 Lietuvos bankas. „Cloud architektai” vizualizacija.

Pastato išorės, fasadų konstrukcijai pasirinkta dvigubo fasado sistema, užtikrinanti maksimalų natūralios šviesos kiekį patalpose bei naudojant šešėliavimo sistemas užtikrinti pastato mikroklimato stabilumą. Cokoliniame aukšte dominuoja želdinto stogo vaizdas. Kontrasto tarp atriumo erdvės ir likusio pastato išryškinimui naudojamas skirtingo reflektyvumo ir skaidrumo stiklas. Papildomą išraišką pastatui suteikia antrojo fasado metalo konstrukcija, kuri atvirai eksponuojama. Aplink administracinį korpusą numatytas stiklinio stogo žiedas, kuris dar labiau išryškina sklendžiančio ore kubo įspūdį ir į pastato vidų leidžia patekti šviesai.

bankas3

 Lietuvos bankas. „Cloud architektai” vizualizacija.

Administracinio pastato lankytojams automobilių stovėjimo aikštelė numatyta pietinėje pusėje prie sklypo. Visa sklypo teritorija aptveriama tvora, o patekimas į teritoriją kontroliuojamas apsaugos darbuotojų. Visas pastato sklypas yra apsaugotas tvora bei numatoma teritorijos stebėjimo įranga. Įėjimo zonoms priartėjus prie sklypo ribų, jie tarnauja kaip atitvarai, tačiau numatoma papildoma apsauga (metaliniai barjerai) apsaugantys pastatą nuo mechaninio automobilio smūgio. Pagrindinis lankytojų srautas patenka į pastatą iš Pietinės pusės, greta numatytas ir sunkiojo transporto įvažiavimas per šliuzo principu sukurtą įvažiavimą. Darbuotojų transportas ir dviratininkai patenka į automobilių saugyklą iš pietinės pusės. Automobilių saugykla numatyta per tris aukštus – cokolinį, požeminį, antžeminį. Dviratininkų, pėsčiųjų srautai atskirti nuo kito auto transporto kaip tai numato BREEAM standartas.

bankas4

 Lietuvos bankas. „Cloud architektai” vizualizacija.

Automobilių saugykla suplanuota taip, kad nebūtų pažeistas reikalavimas jos numatyti po likusia banko dalimi. Aptarnavimas – prekių, maisto atvežimas numatytas per atskirą požeminį aptarnavimo kiemą. 

Projektuojamas pastatas atitiks ne mažesnę kaip „B“ energetinio efektyvumo klasę rekonstruojamoje dalyje ir A+ klasę naujai statomoje rekonstrukcijos dalyje prie rekonstruojamo pastato, kaip to reikalauja teisės aktai. Pasiekti šiuos reikalavimus padės naudojami atsinaujinantys energijos šaltiniai – saulės energija. Užtikrinti pastato sistemų stabilumą padės dvigubo fasado sistema su integruotomis žaliuzėmis taip pat išmaniai suprojektuotas atriumas, kuris tarnauja kaip savotiškas termo - buferis, žiemos metu panaudojant pietinę saulės kaitrą patalpų šildymui, vasaros metu pasitelkus natūralius automatiškai valdomus vėdinimo principus tarnautų kaip buferinė erdvė, sauganti pietines patalpas nuo perkaitimo, taip vientisai subalansuojant visas pastato šildymo, vėdinimo, vėsos sistemas.

bankas6

Lietuvos bankas. „Cloud architektai” vizualizacija.

Didelius žmonių kiekius galintys aptarnauti vestibiuliai yra atskirti nuo tiesioginių saulės spindulių taip vėlgi subalansuojant pastate esantį mikroklimatą. Želdintas stogas padės gerokai sumažinti kietų dangų sklype kiekį bei sumažins lietaus nuotekų poreikį. Visame pastate numatytas LED apšvietimas, užtikrinantis minimalias elektros energijos sąnaudas. Pastate naudojamos tik sertifikuotos medžiagos tinkamos BREEAM ar kitam tvariųjų pastatų standartui. Didelis dėmesys skiriamas sklype esantiems želdiniams. Apželdinimui parenkami mūsų klimatui atsparūs, mažai priežiūros reikalaujantys augalai. Didelis dėmesys skiriamas pastato akustiniam komfortui parenkant tinkamas interjero medžiagas. Dvigubas fasadas apsaugo pastatą nuo išorinio triukšmo. Visi didelį triukšmą keliantys įrenginiai projektuojami patalpose, todėl nesukels neigiamo poveikio aplinkiniams pastatams. Racionaliam pastatų eksploatavimui numatytos maksimaliai automatizuotos inžinerinės sistemos, leidžiančios pastato energijos suvartojimą reguliuoti pagal pastato valdytojo pageidavimus.

Sklype numatomas požeminis ir antžeminis automobilių statymas dengtoje stovėjimo aikštelėje. Požeminėje automobilių saugykloje projektuojama 228 vietų automobilių saugykla. Antžeminėje dalyje numatomos 79 automobilių stovėjimo vietos. Įvažiavimai ir išvažiavimai į požeminę ir antžeminę automobilių saugyklą numatomi iš pietinės sklypo pusės. Viso objekte suprojektuota 307 vnt. automobilių stovėjimo vietų.